Podcast – formy content marketingu B2B
24 kwietnia 2012 3 Komentarze
Podcast, to moim skromnym zdaniem, chyba najbardziej niedoceniana forma content marketingu w polskiej branży B2B. Ale zacznijmy znów od definicji z Wikipedii:
(…) podkast to forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, najczęściej w postaci regularnych odcinków, z zastosowaniem technologii RSS.
Podcast, ze względu na swoją formę (zazwyczaj jest to coś w formie wywiadu, rozmowy) daje możliwość budowania wizerunku konkretnej osoby jako eksperta w danej dziedzinie. Nie jest to mniej lub bardziej bezosobowa publikacją (jaką zazwyczaj jest np. raport), rozmowa z żywym człowiekiem z krwi i kości.

Źródło zdjęcia: Flickr.com (licencja)
W związku z tym podcast świetnie nadaje się do zastosowania w marketingu w mediach społecznościowych – czyli tam. gdzie na pierwszym planie jest budowanie relacji z osobą.
Do niewątpliwych zalet należy również niski koszt wytworzenia podcastu. Zaangażowanie eksperta (a więc osoby, której czas jest zazwyczaj najcenniejszy) może sprowadzać się do zaledwie kilkunastu minut związanych z samym nagraniem – podczas gdy czas poświęcony na bardziej „zaawansowane formy” (np. wspominany już wcześniej raport, czy np. artykuł prasowy, liczony jest godzinach, czy nawet dniach).
Jeszcze jeden aspekt podcastu, na który chciałbym zwrócić uwagę wiąże się z rosnącą popularnością internetu mobilnego. Podcast można oczywiście odtwarzać przez przeglądarkę (i oczywiście powinien być on dostępny na stronie WWW), niemniej to co go wyróżnia to możliwość bezpośredniego pobierania za pomocą RSS na urządzenia mobilne. To otwiera nowe możliwości konsumpcji treści – jak na przykład podczas dojazdu do pracy, który większości polskich miast do krótkich nie należy 😦 .
Dzięki iTunes, który jest agregatorem treści – również podcastów, mamy kolejny kanał dotarcia do naszych potencjalnych użytkowników ekosystemu Apple’a. Jak widać, pojawiają się tam już pierwsze polskie podcasty B2B.
Jeśli miałbym wskazać jakieś wady formy podcastu to byłyby to:
- Wymaga uwagi – trudno na niego „rzucić okiem”, trzeba odsłuchać / obejrzeć w całości aby zrozumieć przekaz
- Nie daje się zindeksować przez wyszukiwarki (które polegają na tekście).
Podcast zazwyczaj nie stwarza możliwości konwersji (tzn. nie wymaga rejestracji lub innej formy uwierzytelnienia). Z tego względu, oraz z powodu wymienionych wad, podcast zazwyczaj jest formą uzupełniającą inne formy content marketingu w naszej kampanii B2B.
Pingback: Content Marketing « Marketing B2B
Pingback: Content marketing mix – które formy zastosować? « Marketing B2B
Pingback: Czy w ogóle pozwalasz dzielić się treściami w mediach społecznościowych? « Marketing B2B