Hierarchia ważności marketingu B2B

Zainspirowany wpisem Szymona Kwiatkowskiego dotyczącym konkursu na najlepszą stronę prawniczą 2012, a właściwie dyskusją, która rozgorzała w komentarzach pod tym wpisem: Jaka cecha strony kancelarii prawniczej (jakby nie było – często to segment B2B będący polem zainteresowania moje bloga) jest najważniejsza?

Zacząłem zadawać sobie to pytanie:
„Co jest najważniejsze w procesie projektowania strony B2b?”
„Jakie najbardziej podstawowe warunki z punktu widzenia użytkownika należy spełnić aby przejść do kolejnego poziomu abstrakcji?”

No i wyszło mi coś na kształt wszystkim znanej piramidy potrzeb Maslowa –  nazwijmy to „hierarchia ważności strony www w marketingu B2B” (A, co! ;-))

Poziom 1: Poprawność formalna / techniczna
To najbardziej podstawowy (żeby nie powiedzieć trywialny) poziom czyli możliwość poprawnej wyświetlenie treści strony, załadowania, przeczytania – nawet najlepsza strona strona, choćby nie wiem jak skuteczna w nakłanianiu do zakupu usług lub produktów B2B musi po prostu działać.

Poziom 2: Wartościowa treść lub też funkcjonalność
Witryna internetowa to przecież kanał komunikacji, przekazywania informacji. Z definicji, musi zawierać informacje (ewentualnie funkcjonalność) poszukiwane przez czytelnika. To jest kwintesencja sensu istnienia strony – ludzie oglądają Twoją stronę, bo chcą zdobyć informację cenną z ich punktu widzenia. Czy będzie to wartościowa treść rozwiązująca realne problemy biznesowe, czy w późniejszym cyklu życia klienta b2b informacje takie jak referencje Twoich klientów, czy opisy projektów.

Poziom 3: SEO
Content marketing bazuje na założeniu poszukiwania rozwiązania przez klienta, dlatego, mając już wartościowy kontent na stronie powinniśmy zadbać o to, aby można go było znaleźć

Poziom 4: Web Usability (użyteczność strony WWW)
Skoro już strona działa, mamy wartościową treść, i nawet można na tę stronę trafić, wypadało by umożliwić sprawne posługiwanie się stroną i umożliwienie / ułatwienie do wszystkich treści i funkcjonalności pożądanych przez użytkownika (zobacz definicję webusablity w wikipedii).

Poziom 5: Umożliwienie kontakt
A wiec klient już znalazł nas, zapoznał się z treścią / ofertą. Być może jest już gotowy do zakupu? A może ma pytania? Świetnie – umożliwmy mu to!

Poziom 6: Proces generowania leadów
To kolejny krok w nawiązywania kontaktu – takie skanalizowanie zachowań użytkownika na stronie aby umożliwić nie tylko kontakt ale też identyfikację użytkowników oraz ich klasyfikację na tych, którzy są gotowi do pojęcia procesu zakupu, oraz takich, którzy na razie na pozostanie naszymi klientami nie rokują (więcej o generowaniu leadów wkrótce). Innymi słowy to funkcja wpierania procesu sprzedaży

Poziom 7: Branding / warstwa estetyczna
Skoro już całą warstwę techniczną, merytoryczną, wpierania sprzedaży i budowania społeczności mamy „ogarniętą”, wisienką na tym torcie są emocje, wywierania dobrego wrażenia środkami pozamerytorycznymi, czyli np. designem, marką.

***

Wniosek jaki chciałbym wyciągnąć z tych moich rozważań (co po trosze ma odzwierciedlenie w dyskusji, która mnie zainspirowała do tego wpisu) to taki, że często ludzie skupiają się na najwyższym poziomie – czyli estetyce strony, zupełnie zapominając o najważniejsze funkcji strony czyli dostarczaniu WARTOŚCIOWEJ informacji do potencjalnych klientów (pomijam oczywiście ten najniższy i trywialny poziom „działania strony”).

To mój głos w dyskusji. Czy zgadzacie się zaproponowaną przez mnie hierarchią? Zapraszam do komentowania ;-).

Informacje b2b-marketing.pl (Igor Bielobradek)
Skuteczny marketing B2B, w internecie i nie tylko.

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogerów lubi to: