Jak zapanować nad Small Data?

Tym nieco przekornym tytułem raz jeszcze chciałbym wrócić do wpisu Polisz Big Data: oto jakie interesy (z)robią bankowcy ze specami od inwigilacji na blogu Macieja Samcika. Pan Maciej pisze, że banki chętnie zmieniłby się w Wielkiego Brata, który wie o nas wszystko i zbiera o nas dane z każdych dostępnych źródeł. Być może taka czeka nas przyszłość, jednak póki co rzeczywistość wygląda inaczej.

Na poparcie tej tezy mogę przytoczyć moje niedawne doświadczenie:

Jakiś czas temu (styczeń 2013) szukałem banku, któremu mógłbym korzystnie powierzyć moje oszczędności. Wybrałem się po prostu do oddziałów trzech banków na spotkanie przedstawiając swoją sprawę. A ponieważ oferty chciałem przedyskutować w domu razem z żoną i wspólnie podjąć decyzję, wychodziłem z obietnicą, że odezwę się później.

Nigdzie, w żadnym banku nie poproszono mnie o dane kontaktowe. Po prostu wręczono mi wizytówkę konsultanta z prośbą o kontakt. De facto, dla banku byłem absolutnie anonimowym duchem.

A jak mogłoby to wyglądać?

Wystarczyłoby, że poproszono by mnie o podanie adresu email i wyrażenie zgody na kontakt w ten sposób. Dzięki temu:
1. Bank mógłby przypomnieć się ze swoją ofertą.
2. Bank, mógłby odesłać mnie do informacji o szczegółach swojej oferty na stronę internetową. Być może wzbogać i dodatkowe dane, porównanie z konkurencyjnymi ofertami, wskazanie na przewagi.
3. Bank, analizując moje wybory na stronie i to, co oglądałem, mógłby wysnuć dalsze wnioski na temat produktów, którymi się interesowałem.
4. Bank, widząc, że nie zawarłem wciąż umowy, ostatnim rzutem na taśmę mógłby przesłać mi spersonalizowaną ofertę uwzględniającą moje preferencje np. jak ryzykownymi produktami lokacyjnymi / inwestycyjnymi się interesowałem (to i z rozmowy z konsultantem i z mojej wizyty na ich stronie), oraz jaką sumę chciałem zainwestować (o tym przecież rozmawiałem z konsultantem).
5. Nawet, jeśli to działanie nie doprowadziłoby do sprzedaży, dzięki dodaniu rekordu do bazy kontaktów marketingowych wciąż mógłby używać moich danych (przynajmniej do momentu wycofania mojej zgody na ich przetwarzanie) do promocji innych produktów w przyszłości.

Wygląda więc na to, że (przynajmniej niektóre) banki wciąż mają trudności w zbieraniu danych z różnych kanałów, ich integracji oraz racjonalnym wykorzystaniu. W podobnym tonie pisał o tym na swoim blogu Grzegorz Urban.

Analogiczny schemat można zastosować z resztą w innych branżach, dzięki m.in. Marketing Automation, które pomaga w integracji danych pochodzących z wielu kanałów i automatyzacji całego procesu.

Morał z tej historii jest taki, że marketingowcy, powinni zadać sobie pytania dotyczące istniejących już procesów:

  • Gdzie obecnie nawiązuję kontakt z potencjalnym klientem?
  • Jak mogę zaaranżować ten kontakt tak, aby stworzyć punkt konwersji?
  • Jakie, wartościowe informacje mogę dostarczyć potencjalnemu klientowi?
  • Jak mogę wykorzystać komunikację elektroniczną?
  • Jak budować wiedzę nt. preferencji potencjalnego klienta?
  • Jak zautomatyzować oraz spersonalizować komunikację tak, aby dostosować treść i ofertę do preferencji potencjalnego klienta?
  • Jak połączyć informacje o sprzedaży (lub jej braku) w ciąg przyczynowo skutkowy tak, aby móc oszacować Marketing ROI?

PS. Troszkę dzisiejszy post obiega od tradycyjnego zakresu marketing B2B, ale mam nadzieję, że pokazanie możliwości zastosowania Marketing Automation w B2C jest równie interesujące.

Informacje b2b-marketing.pl (Igor Bielobradek)
Skuteczny marketing B2B, w internecie i nie tylko.

One Response to Jak zapanować nad Small Data?

  1. Pingback: SMS z banku, z którego się ucieszyłem | Marketing B2B

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: