Technologie w marketingu B2B: błogosławieństwo czy przekleństwo? – wybór należy do Ciebie

Źródło: Flickr, licencja Creative Commons

Źródło: Flickr, licencja Creative Commons

Rewolucja informacyjna jaką przyniósł Internet zmieniła sposób w jakich się wszyscy komunikujemy i (oczywiście!) zmieniła rolę marketingu. Dała Twoim klientom nieograniczony dostęp do informacji, a także (głównie za sprawą social media) dała niemal takie same możliwości wpływania na rynek i komunikowania na równorzędnych zasadach.

Dla marketingu B2B ten głód informacyjny ze strony potencjalnych klientów stoi za gwałtownym wzrostem content marketingu – oto przed marketingowcami otworzyły się nowe kanały komunikacji internetowej, które – aby je skutecznie wykorzystać – należało wypełnić treścią. Wartościową treścią.

Marketing staje się dyscypliną techniczną

Cała ta migracja do mediów cyfrowych pociągnęła za sobą również rewolucję technologiczną. Marketingowcy mają z coraz większą ilością systemów informatycznych: ERP, CRM, CMS, czy ostatnio marketing automation.  Teraz osiągnęliśmy już taką masę krytyczną, że po pierwsze wiele rzeczy nie da się już robić na piechotę, a po drugie technologie w marketingu pozwalają na osiąganie efektów, które wcześniej były nie do pomyślenia (np. profilowanie pojedynczych klientów, czy komunikacja one-on-one).

Kanał cyfrowy oraz technologie marketingowe dojrzały już na tyle, że coraz więcej systemów w firmach „zahacza” o tematy związane z marketingiem i danymi marketingowymi. A szefowie marketingu stali się jednymi z najważniejszymi „klientami wewnętrznymi” dla szefów IT. Pokazywały to od pewnego czasu badania (np. IBM CMO Study 2011). Po prostu, marketing staje się coraz bardziej dyscypliną techniczną, opartą o dane oraz systemy informatyczne niezbędne do ich przetwarzania.

Tak, masz rację, to są dane dotyczące rynku zachodniego. Ale właśnie zwrócił moją uwagę niedawno opublikowany raport Deloitte „Badanie CIO 2014„. Okazuje się, że do Polski ta fala zmian jeszcze nie dotarła. Dyrektorzy marketingu wciąż nie są zbyt wysoko w rankingu klientów CIOs.

Technologie w marketing B2B - badanie Deloitte CIO 2014

Jak istotne są relację pomiędzy CMO i CIO? Po lewej wyniki w Polsce
Źródło: Deloitte, Badanie CIO 2014

Co to oznacza dla Ciebie?

Dyskusja czy ta fala dotrze do Polski jest – moim zdaniem – bezprzedmiotowa. Oczywiście, że dotrze! Możemy się najwyżej spierać kiedy to się stanie. Za rok? Może dwa? To nie ma większego znaczenia. Nie ma też znaczenia, czy to będzie oznaczać, że dostaniesz system do zaimplementowania z centrali (jeśli pracujesz w polskim oddziale zagranicznej firmy) czy też sam podejmiesz wyzwanie (jeśli pracujesz w firmie polskiej lub masz wolną rękę w tym zakresie) i zaczniesz inwestować w narzędzie marketingowe IT.

Ważne jest zdanie sobie sprawy z tego, że zmiana technologiczna w marketingu B2B – tak jak każda zmiana – jest jednocześnie szansą i zagrożeniem. To od Ciebie zależy jak tę zmianę wykorzystasz. I nie mówię tutaj tylko o szansie na sukces Twojej firmy, ale o Twoim osobistym sukcesie oraz o rozwoju Twojej kariery.

Może trwać w zastanym status-quo i upierać się, że Twojej branży ani Twoich potencjalnych klientów rewolucja informacyjna nie dotyczy (ileż razy to słyszałem to zdanie: „Igor, moi klienci nie korzystają z internetu! To jest biznes relacyjny, o czym ty w ogóle mówisz?!”).

Możesz też podjąć rękawicę i wykorzystać nowe szanse na zmianę funkcjonowania marketingu. Wykorzystania nowych możliwości do zwiększenie wartości, który Twoje firma przynosi klientom (poprzez dostarczenie im wartościowych treści), oraz do zwiększenia wartości marketingu dla firmy (poprzez generowanie leadów i wykazanie marketing ROI). Ta droga z pewnością oznacza większe wykorzystanie technologii IT. Ponadto, przypominam raz jeszcze wyniki badania 2013 Forrester Marketing Performance Management Survey, które pokazują, że jest to szansa dla szefów marketingu na zajęcie miejsca w kierownictwie firmy, które będzie odpowiadało im realnemu wkładowy jej rozwój.

Albo pojedziesz na tej fali, albo ustawisz się w roli dinozaura, którego ta fala zmyje.
Którą ścieżkę wybierzesz?

* * *

 

Podaj adres e-mail w celu obserwowania tego bloga i otrzymywania powiadomień o dodaniu nowych wpisów.

Informacje b2b-marketing.pl (Igor Bielobradek)
Skuteczny marketing B2B, w internecie i nie tylko.

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: