Stan marketingu B2B w Polsce – badanie

Stan Marketingu B2B w Polsce 2015

Okładka: Stan Marketingu B2B w Polsce 2015

Niedawno ukazały wyniki badania pt. „Stan marketingu B2B w Polsce”, którego organizatorami są Generujleady.pl oraz Magazyn BRIEF, którego jestem również współautorem. Jego celem była odpowiedź na pytanie jaki sposób polskie firmy B2B radzą sobie ze zmieniającymi się w szczególności z wykorzystaniem content marketingu oraz techniki generowania leadów.

[UPDATE: „Stan Marketing B2B w Polsce” doczekało się kolejnej edycji w roku 2017]

Zapraszam Was do przeczytania mojego komentarza do tych wyników:

* * *

Marketerzy B2B stoją przed wielką szansą

Jak sugerują wyniki naszego badania wiele firm B2B upatruje w content marketingu szansę na efektywną formę komunikacji ze swoją grupą docelową. Firmy przesuwają coraz większą część budżetów na tworzenie i publikacje treści (często kosztem wydatków na reklamę). Spora cześć firm (choć nie jest jeszcze tak powszechne jak mogłoby się wydawać) próbuje również stosować generowanie leadów aby w sposób bezpośredni powiązać akcje marketingowe z działaniami sprzedażowymi.

Moim zdaniem jest to ogromna szansa dla samych marketingowców B2B by wyjść z cienia mgliście pojętego „marketingu” oraz „budowania wizerunku” tak, by w sposób bezpośredni przyczynić się do budowy sukcesu finansowego firmy oraz partycypować w benefitach z tym związanych.

Mam wrażenie, że w obecnej chwili marketingowcy B2B otrzymali od swoich przełożonych swoisty kredyt zaufania. Maja też szansę wykorzystać zmiany w technologiczne (np. dostępność kanałów publikacji, media społecznościowe, systemu do automatyzacji marketingu itd.) – słowem mają w zasięgu ręki wszystkie elementy układanki, dzięki którym mogę odegrać kluczową rolę w rozwoju swoich firm. Wierzę, że mogą stać się katalizatorem zmian w swojej firmie wykreować strategiczne podejście nie tylko do content marketingu ale do marketingu w ogóle.

Jednak wyniki badania sugerują również, że wielu przypadkach brakuje najważniejszych mechanizmów i procesów, które mogłyby by pozwolić wykorzystanie tego potencjału. W oczy rzuca się:

  • Pomimo, że deklaracji „strategicznego podejścia do content marketingu”, wydaje się, część badanych nie potrafi określić dla kogo i po co mają być tworzone treści?
  • Wielu marketingowców nie wykorzystuje potencjału inbound marketingu, co rzuca się w oczy jeśli spojrzy się na odpowiedzi dot. wykorzystania SEO i SEM.
  • Na poziome operacyjnym wielu marketingowców wciąż koncentruje się na miernikach marketingowych (np. ruch na stronie), a nie na realnym efekcie biznesowym.

Należy się spodziewać, że zwiększone nakłady na content marketing i generowanie leadów muszą – koniec końców – oznaczać większą odpowiedzialność za wyniki. Z resztą sami ankietowani przyznają, że mają postawione cele stricte sprzedażowe, z których będą rozliczani. Marketingowcy powinni mieć świadomość, że taki stan rzeczy może być przeszkodą w dalszym zwiększeniu (lub przynajmniej utrzymaniu) wydatków na content marketing w przyszłości.

Podsumowując: warunki wydają się być idealne a konkurencja niezbyt ostra. Ci, którzy swoją szansę wykorzystają mają szansę na spektakularny sukces – czego wszystkim koleżankom i kolegom po fachu gorąco życzę.

* * *

Podaj adres e-mail w celu obserwowania tego bloga i otrzymywania powiadomień o dodaniu nowych wpisów.

Informacje b2b-marketing.pl (Igor Bielobradek)
Skuteczny marketing B2B, w internecie i nie tylko.

9 Responses to Stan marketingu B2B w Polsce – badanie

  1. Witam Igorze,

    Jakiś czas tu nie zaglądałem (z powodu ograniczonego czasu). Artykuł: krótko i na temat. Mam dwie stylistyczne uwagi:
    1. „Często sygnalizowany strategicznego podejścia do content marketingu: dla kogo i po co mają być tworzone treści?”- nie chcę się czepiać, ale chyba coś tu jest nie tak choć wiadomo co miałeś na myśli.
    2. „Z resztą sami ankietowani przyznają…” – w tym kontekście powinno być raczej „Zresztą …”, bez spacji.

    Udanego wieczoru!

    Pozdrawiam, Dawid.

    Lubię to

  2. Drobiazg. Nie pisałbym o tym, jakbyś nie robił dobrej roboty z blogiem. Szkoda by mi było czasu. Piszesz sensownie, w sposób urozmaicony i regularnie, co się ceni. Jeszcze mam zaległości z Twoją grupą na LinkedIn, ale może i na nią kiedyś czas przyjdzie ;-).

    Polubione przez 1 osoba

  3. Pingback: Kto odpowiada za content marketing w branży B2B? | Marketing B2B

  4. Ciekawe byłoby też przeprowadzenie badania marketingowego pozwalające zweryfikować przyczyny tego, iż firmy nie są w dalszym ciągu skłonne wydatkować pieniędzy na content marketing. Czyżby nie dostrzegały wymiernych korzyści z takich działań płynących? A może to wynika po prostu ze wrodzonej skłonności polskich przedsiębiorców do ograniczania inwestycji?

    Lubię to

  5. Pingback: Co to jest Marketing Automation? | Marketing B2B

  6. Zachęcam do wzięcia udziału w II edycji badania „Stan Marketingu B2B w Polsce 2017) http://www.b2bleadway.pl

    Lubię to

  7. Pingback: Podcast odc. 18: Strategia content marketingowa | Marketing B2B

  8. Pingback: Stan marketingu B2B w Polsce 2017 | Marketing B2B

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: