Jak przekonać do content marketingu?
10 grudnia 2013 Dodaj komentarz
Ostatnio miałem przyjemność brać udział w kilku ciekawych spotkaniach dot. marketingu B2B oraz odbyć wiele ciekawych rozmów z moimi kolegami i koleżankami po fachu, na których podstawie chciałbym się podzielić refleksją.
Wydaje mi się, że content marketing to wyjątkowo ciężki kawałek chleba, w tym sensie, że bardzo trudno przekonać inne osoby w firmie do wejścia na tę ścieżkę. To jak propagowanie pewnej idei…
W przypadku sprzedawania jakiegokolwiek innego produktu B2B zazwyczaj zależność jest prosta: OK, tutaj jest produkt (np. system IT). Fakt, kosztuje dużo, ale jak to już zrobisz i wydasz te pieniądze to czeka się wspaniały efekt biznesowy. O ile uda się przekonać, że faktycznie ten związek przyczynowo-skutkowy, to generalnie powinno się udać.
Ze „sprzedażą” idei content marketingu jest gorzej. Wypracowanie skutecznej strategii content marketingowej jest pracochłonne i wymaga czasu, cierpliwości, determinacji i nauki na własnych błędach. Musisz wkroczyć nowy obszar, jakim jest tworzenie, redakcja i publikacja treści, co wymaga innych niż dotychczas umiejętności. Musisz przekonać, że warto konsekwentnie wydawać pieniądze przez dłuższy okres czasu aby w końcu mieć efekt.
I choć nie mam wątpliwości, że ten wysiłek się opłaca i dla firmy i dla samych marketingowców, to jest to trudne.
Przez lata wypracowałem sobie dwa (nie zawsze skuteczne, ale lepszych nie znam) podejścia do rozwiązania tego problemu:
- Znaleźć „wariata” (w pozytywnym tego słowa znaczeniu oczywiście), który jest gotowy do skoku na główkę i zaryzykowaniu tej inwestycji.
- Przekonać współpracowników, ekspertów, którzy tę treść będą produkować, że content marketing to także inwestycja w siebie oraz swoją pozycję jako eksperta (czyli wykorzystać osobistą motywację),
a następnie wykorzystać „success story” do przekonania pozostałych osób.
A jak wy sobie radzicie?