Podcast odc. 8: Identyfikacja cyklu zakupowego klienta (ICZK)

Identyfikacja Cyklu Zakupowego Klienta (ICZK)

Identyfikacja cyklu zakupowego klienta, źródło: ilustracja własna

Jednym najczęstszych pytań, z którymi się spotykam to „Jaki powinien być zakres tematyczny moich treści?”, czy po prostu „O czym powinienem robić content marketing?„, albo wręcz „Jaki powinien w ogóle być mój komunikat marketingowy?”. Oczywiście, jeśli czytasz mojego bloga to doskonale wiesz, że skuteczne treści marketingowe nie mogą się koncentrować na nas, naszych usługach, naszych rozwiązaniach, ale powinny być użyteczne z punktu widzenia klienta, powinny jemu pomagać rozwiązać jego problemy biznesowe, powinny zaspokajać jego potrzeby informacyjne.

Problem polega na tym, że nawet gdy marketer przyswoi sobie te dość poste w sumie zasady, to nie da się ich zastosować bez wiedzy jaki jest ten punkt widzenie klienta, które problemy biznesowe są najbardziej palące i jakie ma faktyczne potrzeby informacje. Te potrzeby i faktyczną sytuacje osób, dla których chcesz Tworzyć treści nie tylko angażujące ale realnie wpływające na decyzję o zakupowe po prostu trzeba poznać. Jakiś punktem wyjścia może być rozmowa z osobami wewnątrz które mają kontakt z klientami (np. sprzedawcy, pracownicy działy obsługi klienta, call center itd.) – niemniej jest to w najlepszym wypadku ich subiektywna ocena, a nie systematycznie gromadzona wiedza.

Zdaniem niektórych technologia marketingowa jest rozwiązaniem tego problemu, ale moim zdaniem są to wygórowane oczekiwania. Wyłącznie w ten sposób nie da się nakreślić szczegółowego obrazu Twojego klienta, jego motywacji i bolączek, z którymi się mierzy. Dlatego uważam, że nie mamy innego wyjścia niż wrócić do korzeni i skonstatować, że jedną z podstawowych funkcji marketingu to badania rynku i odbiorców (w przypadku B2B – osób, które pracują w firmach do których sprzedajmy).

Identyfikacja cyklu zakupowego klienta ICZK

Brak dokładnej wiedzy o klientach to moim zdaniem jedna z pra-przyczyn niemożności, czy nieumiejętności zdefiniowania niszy informacyjnej dla content marketingu. Dlatego chciałbym was zaprosić do wysłuchania rozmowy z Wiktorem Łyczko z Generujleady.pl nt. jak praktycznie prowadzić takie badania (które Wiktor nazywa „Identyfikacja cyklu zakupowego klienta – ICZK”) i jak zastosować uzyskaną wiedzę w planowaniu skutecznych działań marketingowych.

Pobierz: plik MP3 (13 MB, długość 16:18)
Możesz subskrybować na swój telefon, odtwarzacz MP3 lub komputer:

Wygraj książkę

Jak zawsze, mam książkę do oddania – szczegóły w audycji 😉

Podaj adres e-mail w celu obserwowania tego bloga i otrzymywania powiadomień o dodaniu nowych wpisów.

Informacje b2b-marketing.pl (Igor Bielobradek)
Skuteczny marketing B2B, w internecie i nie tylko.

13 Responses to Podcast odc. 8: Identyfikacja cyklu zakupowego klienta (ICZK)

  1. Pingback: Badania marketingowe, czyli jak poznać potrzeby informacyjne klientów | Marketing B2B

  2. Pingback: O czym robić content marketing? | Marketing B2B

  3. Pingback: Rozwiąż problem Twojego klienta. Nie pisz o sobie, firmie, produkcie. | Marketing B2B

  4. Pingback: Skuteczny content marketing musi być niszowy | Marketing B2B

  5. Pingback: Czy video marketing to panaceum? | Marketing B2B

  6. Problem z content marketingiem polega nie tylko na tym, że zazwyczaj stworzenie wartościowych treści zajmuje bardzo dużo czasu. Problematyczne jest również to, że zwykle przed wdrażaniem contentu nie bierze się pod uwagę faktycznych oczekiwań klientów, a później również nie monitoruje się ich zadowolenia. Zlecenie tworzenia treści copywriterom to nie do końca dobry pomysł. Lepszym wyjściem jest wcześniejsze poznania oczekiwań klientów, chociażby poprzez skierowanie się do nich z anonimowym badaniem ankietowym satysfakcji. Ponadto powszechnie są już wykorzystywane techniki User Experience, których wykorzystanie pozwala poznać odczucia odwiedzających stronę internetową pod względem jej przejrzystości, użyteczności etc.

    Lubię

    • Dziękuję za komentarz. Jakie dokładnie ma Pan/Pani na myśli Pani techniki i jaki jest dokładnie ich wynik, który daje input do tworzenia wartościowych treści?

      Lubię

      • Chociażby badanie z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń takich Eyetracking czy ClickTracking. Śledzą one ruchy gałek ocznych w trakcie przeglądania danego serwisu,a także przesunięcia i akcje dokonane za pomocą myszki komputerowej. Dzięki temu można dokładnie zweryfikować, na jakie treści użytkownicy zwracają największą uwagę, od których szybko odwracają wzrok czy też które spośród nich pomijają. Dodatkowo warto takie badanie uzupełnić o jakościowe wywiady IDI, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie pogłębionych informacji na temat doświadczeń podczas przeglądania treści na stronie oraz innych elementów contentu.

        Lubię

  7. Pytanie tylko, czy tego typu badania faktyczne są w jakimkolwiek stopniu rzetelne pod względem statystycznym. Wydaje mi się, że to raczej z obiektywnym pomiarem naukowym nie ma zbyt wiele wspólnego. Super, że próbuje się realizować badania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, lecz czasem jest to taka po prostu sztuka dla sztuki. A koszty realizacji tego typu pomiaru znacząco wykraczają poza wykorzystania tradycyjnych metod takich jak chociażby CATI czy CAWI.

    Lubię

  8. Ebiostat.pl says:

    To prawda. Dlatego tak duży nacisk powinien być kładziony na tzw. triangulację metodologiczną. Polega ona na tym, że w ramach jednego projektu badawczego stosowane są różne metody i techniki – np. ankiety, badania obserwacyjne, wywiady indywidualne etc. Dzięki temu wyniki pomiarów są znacznie bardziej obiektywne, a co za tym idzie zyskują na wiarygodności. Nie ma więc sensu zastanawiać się nad tym, czy lepsze jest podejście jakościowe czy ilościowej. Tak naprawdę najwięcej zyskamy, jeżeli umiejętnie je połączymy ze sobą.

    Lubię

  9. Pingback: W B2B content marketing musi psuć dobre samopoczucie i burzyć status-quo | Marketing B2B

  10. Pingback: W procesie zakupu B2B to nie osoba decyzyjna jest najważniejsza | Marketing B2B

Zostaw komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: